להיות הורה פירושו להיות פעיל בעיצוב אישיותו של הילד כלומר- תמיכה ברובד הפיזי, פסיכולוגי, חברתי ורגשי.
התפקיד ההורי הוא תפקיד מורכב ותובעני, המצריך השקעה רבה, כישורים בנתונים רבים על מנת להצליח בו ולהינות ממנו.
הפחד מטעויות גורם להורים חרדה, לצערנו לא קיים מתכון ללמוד ממנו אלא רק הכוונה נכונה והעניין הטבעי של ההורים לגדל את ילדם. המסרים שהורים מקבלים הינם מלחיצים לדוגמא - הורים מוצלחים מגדלים ילדים מושלמים- חשוב לוותר על הציפייה הזו. לא קיים דבר כזה "ילדים מושלמים" כמו כן חשוב לדעת שההורים אינם מושלמים. הבנה כזאת יכולה להפחית חששות וחרדות.
התפקיד ההורי הוא אחד התפקידים שלגביהם קיים מיעוט של הכנה והכשרה פורמליים, רוב הידע המצוי אצל הורים צעירים נרכש בהקשר המשפחתי, החברתי ובאמצעות ספרות פופולרית.
הורים מתוסכלים לעתים או שמודאגים בגלל ציפיות יתר שאינן מתאימות לגיל הילד או בגלל פירוש התנהגות הילד בצורה בלתי מתאימה. לעיתים חסר להורים ידע על גורמים המשפיעים על התנהגות , למשל תשומת לב שלילית הפועלת לחיזוק התנהגות לא רצויה של הילד .
כישורים בהתייחסות לילדים נוגעים בתחום רחב של התנהגויות הנחוצות להורה על מנת להצליח בתפקיד כמו:הצבת גבולות, מתן חיזוקים חיוביים, הקשבה ופתרון לבעיות. הורים שונים מתקשים(בגלל חוסר ניסיון, דגם מתאים וסיבות אחרות) בשימוש בכישורים מסוימים, אף כאשר הם יודעים שהתנהגויות אלה נחוצות להם כהורים. הורים כאלה זקוקים להדרכה כיצד לדבר עם הילד, כיצד לקרוא לפני הילד ספר, כיצד לשחק איתו, כל אלה יכולים לעזור להורים החסרים כישורים.
בחברה של ימינו מופעל על ההורים לחץ חזק מבחינה מוסרית, פנימית, וחברתית חיצונית , להצליח בתפקיד. מאידך, אין מידות ברורות להצלחה ואין ידע ברור כיצד ומה לעשות כדי להצליח. יש ריבוי דעות על מה טוב לעשות עם ילדים ואזהרות רבות על נזקים אפשריים שהורים עלולים לגרום לילדיהם. מצב זה גורם פעמים רבות לחוסר ביטחון אצל ההורה כאשר הוא נתקל בקושי ואז הוא איננו בטוח אם הוא אכן מבין את הבעיה ומטפל בה בצורה מתאימה. חוסר הביטחון גורם להססנות וחוסר עקביות בהתנהגות כלפי הילדים ומחמיר את הבעיה. הדברים אמורים לגבי הורים שיש להם אמנם מטען מתאים של ידע הבנה וכישורים לטיפול בבעיה, אך אין הם בטוחים ביישומם.
יכולת שיקול בניתוח אובייקטיבי של מצב או בעיה הם הבסיס לפתרון מוצלח של הבעיות. עיוותים בתפיסה ובשיפוט של מצב גורמים לנקיטת דרכים בלתי מתאימות לפתרונות או לרגשות של שיתוק וייאוש. המניעים העשויים לגרום לחוסר אובייקטיביות הם:
א. מעורבות אישית מוגזמת עם הילד ב. הזדהות (למשל הילד נתפס כחלש ולכן זקוק להגנת המבוגר) ג. העברה של בעיות מהעבר האישי של המבוגר והשלכתן על הילד. ד. עיוותי מציאות חמורים בגלל מופרעות אישית של ההורה.
לתפקיד ההורי מספר אפיונים המייחדים אותו מכל תפקיד אחר אשר יש להם השלכות חשובות להתערבות. אפיון מרכזי כזה נוגע בחופש הבחירה בתפקיד.
בשונה מכל תפקיד אחר אין דרך חזרה מהתפקיד ההורי למרות שפעמים רבות הכניסה לתפקיד זה איננה רצונית או שהתפקיד מתגלה כבלתי מתאים לציפיות הקודמות. גם הילדים הנולדים אינם נבחרים, והם אכן שונים זה מזה מרגע לידתם, ומעמידים אתגרים קלים או קשים יותר להוריהם לגבי גידולם (תומס צ'ס ובירץ). ההשקעה הנדרשת מהתפקיד עצומה. השפעת התפקיד רבה על כל תחומי החיים האחרים של ההורה ולא תמיד היא לטובתו: הוא עשוי לפגוע בחיים המקצועיים, בקשר הזוגי ובחיים החברתיים.
לפעמים זקוקים ההורים לשקם את יחסי הנישואים שבניהם או לטפל בבעיותיהם הרגשיות כדי לתפקד טוב יותר כהורים.
חשוב לציין שאיכות הורות לא נקבעת רק על ידי הורים אלא גם על ידי האופי של הילדים. יש ילדים קלים יותר ואחרים שקשה יותר ליצור איתם קשר. חשוב לפתח רגישות כזאת שתתפוס את השוני וזאת אינה משימה קלה ככלל יש לזכור שכל ילד הוא עולם בפני עצמו.
הנטייה הטבעית שלנו היא להזדהות עם טובתו של הילד ולהתחשב בקשייו, ולעתים שוכחים את ההורה שהוא הדמות המרכזית בחייו של הילד. חשוב להבין את צורכי ההורים שלעתים זקוקים לתמיכה והדרכה מול הדרישות הרבות בחברה המודרנית המערבית.
מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש. טיפול אינדיבידואלי, זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז , tratamiento en castellano opcional . טל. 09-9504992 , נייד : 0522-529515 אתר: http://www.mabelf.co.il/ פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921